Kulturkritikk

Tannhäuser I: Estetiserende kulturanmelderi

Posted in Kritikk, Opera by meisingset on mars 13, 2010

I Aftenposten anmelder Ingrid Røynesdal Tannhäuser. Røynesdal er en ypperlig skribent, som har skrevet for Minerva og bidratt med kritiske blikk på kulturmakten (les kronikken Giskes disipler).

Anmeldelsen av Tannhäuser fortsetter i Aftenpostens tradisjonsrike historie med estetiserende anmeldelser, særlig når det gjelder opera.

Er det dumt? Vel, i hvert fall antyder det at mye av potensialet i operafortolkningen ignoreres, og det signaliserer Røynesdal selv. Hun åpner med å mene at oppsetning fremstår: «faktisk både som nærværende og aktuell.» Altså aktuell. Videre erklærer hun at: «Herheims versjon løfter opp et mye større register av spørsmål og temaer.»

Altså: Tannhäuser, i Herheims versjon, tar opp og bearbeider flere aktuelle spørsmål og temaer. Men hvilke er dette? Er det multikulturalisme, er det privatlivets fred, kanskje fordeling mellom rik og fattig? Kanskje er det mer overordnet, som den etiske spenningen mellom det gode og det onde? Problematiseres totalitære tendenser i dag (via Frelsesarmeen)?

Pressebilde Den Norske Opera og Ballett.

Det får vi aldri vite. Resten av anmeldelsen handler om regigrep, metareferanser, estetiske løsninger, ensembelets prestasjoner, korets betydning og dirigent Christian Badeas egenskaper og samspill med orkesteret. Vi får vite at oppsetningen er «en oppsiktsvekkende og først og fremst svært visuell oppsetning».

Er det dumt at vi ikke får en mer inngående kjennskap til temaene? Ja! En av operaens hovedutfordringer er å nå et nytt og bredere publikum. Da må den makte å aktualisere sin kulturarv overfor vår samtid, og da trengs kritikere som bidrar til den formidlingsjobben.

Alternativet er (som jeg har skrevet om før) at operaen fremstår som «åndsfattig», et rent estetisk prosjekt for en elite, og dermed blir også de enorme offentlige overføringene mindre legitime. Ikke at jeg holder Røynesdal ansvarlig for dette, men som en del av en trend fungerer anmeldelsen hennes som et godt eksempel.

Nå skal jeg selv se Tannhäuser 24. mars, så blir det spennende å se selv hvilke aktuelle temaer og problemstillinger den tar opp (derfor kalles dette innlegget Tannhäuser I, det kommer et Tannhäuser II siden).

Da er «Tannhäuser II: Skuffende tam» publisert, du leser den her.

Én kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] II: Skuffende tam Posted in Opera by meisingset on mars 30, 2010 Jeg kritiserte for en stund siden Ingrid Røynesdals anmeldelse av Den Norske Opera & Ballets Tannhäuser i […]


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: