Kulturkritikk

Maxxi: Hatet mot monumental arkitektur

Posted in Arkitektur, Kritikk by meisingset on mai 2, 2010

Nylig skrev Viktor Plahte Tschudi en svært interessant kritikk av Romas nye museum Museo nazionale delle arti del XXI secolo – eller enklere: Maxxi. Museet skal romme kunst fra det 21. århundre, men samlingen finnes visstnok ikke, så ingen vet helt hva museet skal romme når det åpner for publikum 30. mai.

Maxxi. Foto: Museo nazionale delle arti del XXI secolo.

Maxxi. Foto: Museo nazionale delle arti del XXI secolo.

Monumentale bygg som selv er skulpturer og nærmest overflødiggjør sitt innhold, er på mote verden over, også her i Norge og Oslo. Tschudi har mange gode poenger i sin kritikk av denne bølgen. Og Maxxi blir nærmest sin egen parodi. Kontrasten mellom ytre glans og monumentalitet og indre tomhet er slående. Kanskje er det Romas skjebne: Et fantastisk ytre som viser frem en fantastisk, men for alltid svunnen fortid – byens identitet er tuftet på det som ikke eksisterer, som bare gjenfinnes i ytre skinn.

Men samtidig drar Tschudi kritikken altfor langt: «Når arkitekturen blir ren skulptur undergraver den sin funksjon, og kortslutter seg selv. I en større målestokk er det nærliggende å konkludere med at «museet» er utdatert og tilhører forrige århundre, for ikke å si århundret før det igjen, at kun navnet står igjen som en legitimering av arkitekturens egen-monumentalisering. Tilsvarende skyts kan rettes mot flere typer institusjoner. «Kulturhus», som står på stadig flere kommuners ønskeliste, er en bygningsfunksjon nærmest oppfunnet for å hvitvaske funklende signalbygg.»

Påstanden om at kommuner bygger kulturhus kun fordi de «hvitvasker» signalbygg, er illustrerende for Tschudis holdning: Hvis noen ønsker signalbygg, er det i prinsippet grunn til å stille spørsmål ved deres intensjoner. Men selvfølgelig bygger kommunene kulturhusene både for å styrke kulturen og for å ha et flott bygg å vise frem. Intensjonen er god og ærlig, men om det fungerer er selvfølgelig et annet spørsmål.

Forstår jeg Tschudi rett, mener han faktisk at monumentale og ekspressive bygninger i prinsippet alltid undergraver sitt innhold. At det i utgangspunktet alltid er feil med skulpturelle signalbygg, fordi formen faktisk negerer innholdet.

Men det er bare tull. Operaen i Oslo forsterker og understreker sitt innhold. Nye museer (Munch, Nasjonalmuseet og Astrup Fearnley) styrker kunstens posisjon i bybildet og inviterer langt flere til å se den. Barcode i Bjørvika uttrykker sin egen finanskraft samtidig som den symboliserer Oslos vekst som finansby.

Byggene vil gjør Oslo til en flottere by! Det er ingenting galt eller suspekt med dem, tvert imot er det bra med en skulpturell arkitektur som ekspressivt reflekterer sitt eget innhold. Folk liker det og det gir byen identitet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: